“FOKUS”
Integrert utendørs kunstprosjekt som former endel av utelekeområdene.
Integrert utendørs kunstprosjekt som former endel av utelekeområdene.
Hvordan lage en levende skolegård og lekeområde? Hva ønsker barna seg?
Jeg oppfattet den opprinnelige planen som et stivt designet lekeområde, – å plassere kunst her ville ikke gjøre dette inntrykket bedre! Kunst kan ikke redde et dårlig prosjekt.
Jeg valgte derfor å gripe tak i hovedelementet i planen; – amfiet, og gjøre det om til en stedsspesifikk skulptur, ved å transformere det ordinære amfiet til et skulpturert landskap, et «fuglefjell» for barna med mange ulike nye plasser å sitte på og i, til å gjemme seg i, til å erobre, – og til å leke i. Former og steder som kan fylles med barnas egne historier.
Jeg oppfattet den opprinnelige planen som et stivt designet lekeområde, – å plassere kunst her ville ikke gjøre dette inntrykket bedre! Kunst kan ikke redde et dårlig prosjekt.
Jeg valgte derfor å gripe tak i hovedelementet i planen; – amfiet, og gjøre det om til en stedsspesifikk skulptur, ved å transformere det ordinære amfiet til et skulpturert landskap, et «fuglefjell» for barna med mange ulike nye plasser å sitte på og i, til å gjemme seg i, til å erobre, – og til å leke i. Former og steder som kan fylles med barnas egne historier.
Deretter spurte jeg meg selv; hva ellers kan bli gjenbrukt fra den opprinnelige planen?
Resultatet er blitt et integrert kunstprosjekt som beveger seg mellom landskapsarkitektur, landart og skulptur.
Resultatet er blitt et integrert kunstprosjekt som beveger seg mellom landskapsarkitektur, landart og skulptur.
Å få til et slikt komplisert prosjekt krever god kommunikasjon i forkant, deretter godt samarbeid med oppdragsgiver, arkitekter og ingeniører, og ikke minst utførende entreprenører.
Prosjektbeskrivelse – Fokus>>Description_Focus_Viel